Wat u wilt weten over de veranderende rol van verpakkingen

In een split-second oordeelt de consument over een product. Dat is snel of niet? We vergeten soms hoe belangrijk de rol van een verpakking hierin is. Verpakkingen zijn van origine omhulsels van voedsel of andere producten die na gebruik (over het algemeen) worden weggegooid als verpakkingsafval. Verpakkingen zijn tegenwoordig veel meer dan omhulsels en onderdeel van de beleving en ervaring van de consument. Hoe? Leest u gerust verder.

Social media proof
Social media is een groot onderdeel van ons dagelijks leven en daarom worden een hoop momenten van de dag vastgelegd en gedeeld. We leven in een tijd waarin de consument zo snel als mogelijk de telefoon erbij pakt om een foto of video van een product op social media te plaatsen. Maar is de presentatie van uw product wel Instagramable? Hoe een product gepresenteerd wordt maakt indruk op de consument. Met name personalisatie zorgt tegenwoordig voor de uitstraling van een verpakking. Een opvallende en unieke verpakking stimuleert social sharing. Als ondernemer kunt u prima met deze trend meedoen. Take-away verpakkingen doen het hierin heel goed. De keuze voor een verpakking of disposable is dus op meer gebaseerd dan enkel het ‘’voordeligste’’.

Transparantie
De consument wordt uitgedaagd om een bewuste keuze te maken voor een type product (bijvoorbeeld eten of drinken). Het maken van bewuste keuzes geldt ook voor de ondernemers. Duurzaam verpakken is een vorm van mindfulness. Ondernemers worden uitgedaagd om een bewuste keuze te maken als het gaat om onder andere circulariteit, de CO2-emissie die de verpakking met zich mee brengt, het afval én de afvalverwerking. Ondertussen dient de verpakking ook nog van toegevoegde waarde te zijn. De verpakking is ten slotte onderdeel van de beleving van de consument.

De consument wenst meer gebruiksgemak en zoveel als mogelijk informatie over het desbetreffende product. Verpakkingen zullen het verhaal achter het product moeten vertellen, terwijl het verhaal achter de verpakking (gezien de SUP wet 2021) ook de nodige aandacht vereist en krijgt. De consument verwacht daarom transparantie:

- Uit welke grondstof(fen) bestaat het materiaal van de verpakking?
- Is het materiaal van de verpakking recyclebaar of composteerbaar?
- Is er aandacht voor CO2 reductie?

De verpakking fungeert als communicatiemedium. U voorkomt hiermee dat de consument bepaalde (onterechte) aannames doet en zich hierover uit op sociale media. Door openheid te geven over de samenstelling van verpakkingen helpt u de consument een bewuste keuze te maken voor een product en stimuleert dit social sharing.

Diversiteit in verpakkingen
De consument individualiseert. Dit is met name merkbaar in de segmenten To go en Hotel. De verpakkingen moeten persoonlijk zijn. De massa consument versplinterd. De consument wilt geruime keuze hebben. Diversiteit in verpakkingen is daarom heel belangrijk. Verpakkingen zijn tegenwoordig zo’n groot onderdeel van de beleving, dat het de consument moet inspireren.

De juiste kleurstelling, materialen en het gemak (snelheid waarmee het verpakkingsmateriaal geopend kan worden) bepalen voor een groot deel de ideale verpakking. En vergeet niet dat de consument hedendaags door de glazen van de duurzaamheidsbril kijkt: ‘’is het echt wel nodig om mijn lunch op deze manier te verpakken?’’

De consument verandert continu in wensen en behoeftes en de verwachtingen ten aanzien van de verpakkingen hiermee ook. Bepaal daarom als ondernemer de hiërarchie in de wensen van uw (eind-)klanten en welke verpakkingen hierbij passen. Kan het nog makkelijker, persoonlijker en duurzamer in combinatie met de gewenste prijsstrategie?

Kortom, de verpakkingsrol wordt belangrijker in de beleving en ervaring van de consument. Blijf streven naar de ideale situatie en vergeet niet dat de continu vernieuwende technologie de mogelijkheden biedt om een verpakking (nog meer) zichtbaar en aantrekkelijk te maken.

Verouderde browser

Gebruik voor een betere ervaring een andere browser of update Internet Explorer naar de nieuwste versie.